referenssit


TURUN AMMATTI-INSTITUUTTI

“Koulutuksessa käytiin erinomaisen hyvin läpi erilaisten uhkatilanteiden taustoja: jokainen aggressiivinen tyyppi ei ole potentiaalinen kouluampuja. Tieto väkivallasta ja aggressioista opetti mitoittamaan erilaisten tilanteiden todellista uhkatasoa oikein, ja reagoimaan niihin sen mukaisesti”, havainnollistaa  koulutuksen tilaajana toiminut koulutuspäällikkö Kalle Ojanen

“Turvallisuutta ei voi ulkoistaa, se on kaikkien yhteinen asia” – Ruiskadun kampus päätti parantaa turvallisuuskulttuuriaan.

Turvallisuuden tunne ja hallinnan kokemus parantuivat selvästi turkulaisen oppilaitoksen henkilökunnan keskuudessa, kun Silent Pros koulutti henkilöstöä aihepiiristä luennon ja harjoitusten voimin. Nyt turvallisuus on teemana oppilaitoksen arjen tekemisessä pysyvästi.

Lähes 2000 toisen asteen opiskelijan opiskelupaikka, Ruiskadun kampus Turussa, päätti keväällä 2024 kouluttaa koko henkilöstönsä parempaan turvallisuusvalmiuteen Silent Prosin Oppilaitosturvallisuus-koulutuspaketin [linkki] avulla. Koulutukseen osallistui 165 kampuksen henkilökuntaan kuuluvaa työntekijää, muun muassa opettajia, opinto-ohjaajia ja opintosihteereitä.

– Meille tärkeää oli saada räätälöity koulutus, joka on rakennettu juuri meidän oppilaitokseemme sopivaksi. Silent Prosin kouluttajat tulivat paikan päälle erilliseen alkukartoitukseen havainnoimaan tiloja ja oppilaiden toimintaa, ja näiden pohjalta koulutus sitten rakennettiin. Itse emme olisi osanneet näitä tietoja antaa, sillä liika tuttuus sokaisee, kertoo koulutuksen tilaajana toiminut koulutuspäällikkö Kalle Ojanen.

Olosuhteiden tunteminen ja täsmällisen tilannekuvan saaminen on Silent Prosin koulutusten ydinajatus: näin vältytään liian ylimalkaisilta korkean tason ohjeistuksilta ja pystytään niiden sijaan pureutumaan kunkin kohteen erityispiirteisiin.

Ytimessä yhteisön vastuuttaminen

Koulutuskokonaisuus sisälsi auditoriossa toteutetun yhteisluennon noin 100 hengelle ja lisäksi pienryhmäharjoittelua noin 20 hengen ryhmissä kouluttajan opastuksella. Nämä toteutettiin muutaman viikon aikajänteellä, jolloin luennoilla opittua teoria-asiaa pystyttiin havainnollistamaan ja vahvistamaan käytännössä. Harjoituksissa käytiin läpi esimerkiksi etäisyydenhallintaa ja puolustautumista hyökkäyksen kohteeksi jouduttaessa.

– Meillä on ison kaupungin ja monialaisen oppilaitoksen ongelmat ratkaistavinamme, ja koulutus sai meidät ymmärtämään yhteisöllisyyden merkityksen koko oppilaitoksen turvallisuudessa. Olennainen yhteenveto luennoista ja koulutuksista oli meille henkilöstölle se, että turvallisuutta ei voi ulkoistaa, se on kaikkien yhteinen asia, Ojanen toteaa.

Turvallisuuden nostaminen henkilöstön agendalle oli aloitettu oppilaitoksessa itsenäisesti jo aikaisemmin, sillä esimerkiksi laitoksen omaa turvallisuusohjeistusta päivitettiin vuodenvaihteessa.

– Koulutuksen sisällön saa itse muokata erilaisista tarjotuista palikoista, mutta ainakin meidän kokemuksemme mukaan kannattaa sisällyttää pakettiin se omien ohjeiden läpikäynti, Ojanen suosittelee.

Vaikuttavuus konkreettisesti mitattavissa

Kampuksen henkilökunnan kokemuksia ja näkemyksiä turvallisuudesta mitattiin sekä ennen koulutusta, koulutuksen aikana, että koulutuksen jälkeen. Mittausten perusteella koulutus paransi uhkatilanneosaamista 47–65% ja koulun omien ohjeiden tuntemista 36%. Tämä selviää oppilaitokselle toimitetusta yhteenvetoraportista. Sen yhteydessä toimitettiin myös kattava paketti toimenpidesuosituksia.

– Tärkein palaute meillä oli se, että moni kollega tuli koulutusten jälkeen kysymään, että “eihän tämä jää ainoaksi kerraksi”. Ei jää. Meillä turvallisuus on nyt nostettu pysyvästi oppilaitoksen agendalle, Ojanen vakuuttaa.

Yhdessä tekeminen ja yhteisten pelisääntöjen miettiminen toi henkilöstölle konkreettista omaan työhön vaikuttamisen tunnetta. Hyvät tulokset kannustavat Ruiskadun kampuksen henkilöstöä pitämään turvallisuuskoulutuksia kalenterissa tulevaisuudessakin.

– Kun turvallisuudentunne on hiukan järkkynyt, niin kuin se meillä oli, on tärkeää toimia oikea-aikaisesti, eikä odotella liian kauan. Vaikutusmahdollisuudet ovat tällöin paremmat, Ojanen toteaa.


Yhteistyö Silent Prosin kouluttajien kanssa sai meidät ymmärtämään yhteisöllisyyden merkityksen turvallisuudessa. Koulutusten jälkeen moni kollega tuli kysymään, että “eihän tämä koulutus jää ainoaksi kerraksi?”. Ei jää.
— Kalle Ojanen
Kolutuspäällikkö
Turun ammatti-instituutti